常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

quadruple 復習

ASAHIWEEKLY March 4, 2018 News for Beginners (p.2)からです。


A Romanian university has published the results of a study on how safe it is to eat snow.

Istvan Mathe, a professor at the Sapientia Hungarian University of Transylvania, said Feb. 8 that the 2017 experiment showed it was safe to eat snow that was a half-day old, and safer to eat it in the colder months. By two days old, though, snowfall is not safe to eat.

Scientists collected snow in Miercurea Ciuc, central Romania, in January and February and placed it in hermetically sealed sterile containers. While fresh snow had little bacteria, after two days the number quadrupled.

Mathe said he decided to test the idea after he saw his children eating snow.

今日の単語は”quadruple”/ kwɑdrúːpl /です。分脈から読み取ると数字が増えるということは予測できましたが、細かいことまでは予測できませんでした。(『ジーニアス英和辞典第五版』大修館)には「4倍にする(なる)」とありました。辞書で調べていると”quadr-”とつくものには「4」という意味が含まれた単語が多く見られました。ピザなどを注文するときにクワトロチーズという4種類のチーズを使った商品があるのを見たことがあるのでそれと関係したことであると考えました。似たような言葉で”double”「2倍にする(なる)」もあります。(Creative)