常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

Egosurfing

帰郷途中の車中で目にした「週刊女性」に、羽生結弦選手に「エゴサーチ疑惑」(?)があるとありました。エゴサーチが気になったので調べてみました。安直ですが、Wikipediaには次のような解説がありました。

Egosurfing (also Googling yourself, vanity searching, egosearching, egogoogling, autogoogling, self-googling) is the practice of searching for one's own name, or pseudonym on a popular search engine in order to review the results.

[1] Similarly, an egosurfer is one who surfs the Internet for his or her own name to see what information appears. It has become increasingly popular with the rise of internet search engines, as well as free blogging and web-hosting services. Though Google is the search engine most commonly mentioned when referring to egosurfing, other widely known search engines include Yahoo and Bing.

https://en.wikipedia.org/wiki/Egosurfing

エゴサーチとは、「自分がどう評価されているかを確認するために、自らの名前を検索エンジンを使って検索すること」なのですね。類例表現は解説に書かれた通りですが、残念ながらどの言い回しが一番使われているのかはわかりません。なお、羽生選手はこの件に関して:

ー羽生さんがネット上のファンの声をご覧になっているという話がありますが。
「そこまで、僕はすごくは見ないですけど……でも気にはしていますよ」

http://www.jprime.jp/entertainment/sport_player/22055

と、あっさり認めていました。(lua