常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

luminescent celebration

クリスマスはどうでしたか。空気がピーンと張り詰めた夜で、今年も目についたのはイルミネーションでした。人間は光を好むのでしょうか。以下、BBCが世界のイルミネーションをfeatureしていました。

luminescent はlumen (光) +‎ -escent(性の、し始める)を語源とし、「発光の、発光性の、発光用の」という意味になるんでしたね。luminescent diode(発光ダイオード)、luminescent label(光るラベル)などを思い浮かべます。

先般、朝のラジオ番組で、鳥取の方が砂丘のイルミネーションを取り上げられていましたが、最初、何度も「イルージョン」といわれてふとんの中で大笑いしてしまいました。(UG)


Bright lights of Christmas


Since Neolithic times, man has gravitated toward fire, especially during the dark days of winter when luminous celebrations set gloomy nights aglow. From Scotland’s Hogmanay to Nepal’s Balachaturdashi, light plays a starring role in holidays around the world, brightening skies, spirits – and travel itineraries – alike.


This shimmering stunner of a Christmas tree in Tokyo's Shiodome – where marine life combines with festive illuminations in this year's theme of White Christmas in the Sea – illustrates a universal holiday truth: in the dark days of winter, nothing is more welcome than a luminescent celebration. (AFP/Getty Images)


http://www.bbc.com/travel/slideshow/20131222-festival-lights-around-the-world