常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

anecdotal 復習

The New Zealand company behind a landmark trial of a four-day working week has declared it a success and will be adopting the new schedule full time.

中略

Barnes wondered if having an extra day to manage their home life would make his staff more focused and productive in the office – and data and anecdotal evidence has proved his theory an unequivocal success.

https://www.theguardian.com/world/2018/oct/02/no-downside-new-zealand-firm-adopts-four-day-week-after-successful-trial

今回取り上げる単語はanecdotal /`ænɪkdóʊṭl/ です。『ジーニアス英和辞典』で調べると「逸話的な;挿話風の;聞いた話に基づく」とありました。LDOCEでは“consisting of short stories based on someone’s personal experience”と定義されています。

つづいて『オックスフォード新英英辞典』によると“not necessarily true or reliable, because based on personal accounts rather than facts or research”とありました。気になる語源を名詞anecdoteで調べてみると、ギリシャ語のanekdota ‘things unpublished’ (an- ‘not’ + ekdotos ‘publish’からきていることが確認できました。

私も週休4日の会社でプライベートを充実させ、効率良く働きたいと思いました。(Kiwi girl)

anecdata 復習 - 田邉祐司ゼミ 常時英心:言葉の森から