常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

apace 復習

 Beyond the rallies, Trumpism continues apace, a potent cocktail of economic nationalism, opposition to immigration and vicious attacks on his opponents. Its twists and turns don’t seem to hurt Trump too much; his approval rating remains around the 40% mark, and has improved significantly since the winter. (Skip the rest)

今回取り上げる語は、apace /əpéɪs/ です。文脈から「素早く」という意味をであると推測しました。また、apace の成り立ちが特に気になったので、以下で確認していきます。まず意味を Collins Dictionary でみると、“If something develops or continues apace, it is developing or continuing quickly.” とあり、Cambridge Dictionary には “quickly” と定義されていました。
 次に語源を ONLINE ETYMOLOGY でみると、“late 14c. contraction of a pace (early 14c.), literally "at a pace," but usually with a sense of "at a good pace," from a- (1) "on" + pace (n.).” とありました。以上のことから、apace は「速やかに、たちまち」という意味であることがわかりました。(OkaUchi)

apace - 田邉祐司ゼミ 常時英心:言葉の森から