常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

somersault

森光子さんの訃報記事を読むと、どん底から這い上がってこられた鋼のような心根を持った女優だったということが分かりました。彼女の十八番だった「放浪記」でのでんぐり返りをsomersaultと、NHKは表現していました。この単語を聞くとオリンピックの床運動でみるような「宙返り、とんぼ返り」をイメージしますが、森さんの場合は前転でした。これもsomersaultでいいのですね。(EnDough)

Actress Mitsuko Mori dies at 92

Veteran award-winning actress Mitsuko Mori has died of heart failure at a Tokyo hospital. She was 92.

Born in Kyoto City, Mori became a popular singer after making her cinema debut, aged just 14.

She set a record by appearing over 2,000 times as the lead in one of Japan's longest-running plays. "Ho-ro-ki," about the life of a female novelist, began in 1961. The role demanded that she perform a somersault in a kimono, even in old age.

She was a regular on TV, often playing cheerful mother roles.

Mori was awarded the Order of Culture in 2005 and the People's Honor Award in 2009 for almost half a century of performances in "Ho-ro-ki".

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/20121115_02.html