常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

budget #2

今週から、ゼミ生のブログ投稿が解禁となりました。初めて投稿させて頂きますStarlightと申します。ブログ解禁に伴い、これからは1つでも多くの英語表現を身につけていくため頑張っていこうと思います。

初めての投稿に選んだ記事は、携帯電話業界についてのものです。スマートフォンiPhoneが広く普及してきたなかで、携帯電話市場では、各社が生き残りを賭けて火花を散らしています。市場を独占しているのは、主にドコモ、auソフトバンクの3社がありますが、これらの大企業を相手に、様々なアイディアと工夫で対抗しようとする企業が増えてきています。

記事の中で気になった表現は、“budget”です。『プラクティカル ジーニアス英和辞典』(大修館書店)によると、最も一般的な意味として定着している名詞の「予算」という意味の他に、形容詞的に用いて「予算にあった、安い」という意味があることが分かりました。

Budget phones challenge the majors

Smartphones may be convenient, but there’s one thing about them that bugs many people: their costly monthly data plans.
Seizing this opportunity, noncarrier firms have broken into the market in the past several months with low-cost plans and handsets.
Here are some questions and answers about budget smartphones:

Who are these budget newcomers?

The new entrants come from a variety of industries: a supermarket chain, electronics stores, Internet providers and so on.

Aeon Co., the supermarket giant based in Chiba, released 8,000 budget smartphones in April at its outlets, all of which sold. The chain came out with another phone this month.

Bic Camera Inc. also began selling such smartphones in April in its nationwide electronics store chain.

K-Opticom, an Osaka-based optical cable provider, launched a budget service in June, while Internet provider Biglobe entered the market this month.

How much cheaper are budget smartphones?

Monthly charges range from around \2,000 to \3,500, including paying off the handset on an installment plan but excluding charges for voice calls.

The three major carriers, Docomo, KDDI’s au and SoftBank, recently announced monthly plans that charge around \6,500 to \8,000, including voice calls.

http://www.japantimes.co.jp/news/2014/07/14/reference/budget-phones-challenge-the-majors/#.U8Xo6-nlpMs

私たちが日頃何気なく使用している携帯電話ですが、市場でトップの座に君臨し続けることは、決して容易いことではないのですね。(Starlight)


http://d.hatena.ne.jp/A30/20100911/1284154350
http://d.hatena.ne.jp/A30/20100912/1284279977


http://in.reuters.com/article/lifestyleMolt/idINTRE64A0VX20100511

http://www.yomiuri.co.jp/dy/national/T100907004437.htm

http://www.yomiuri.co.jp/dy/business/T100910004183.htm

http://d.hatena.ne.jp/A30/20100511/1273575303