常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

講演会のお知らせ

公開講演会のご案内
題 目: Teaching as Input
講 師: オークランド大学教授 Rod Ellis先生
日 時: 12月7日(土))午後2時40分〜4時(午後2時10分受付開始)
場 所: 横浜国立大学 中央図書館内メディアホール

大学までのアクセスURL http://www.ynu.ac.jp/access/index.html
学内マップURL http://www.ynu.ac.jp/access/map_campus.html S3中央図書館1F
バス:横浜駅西口発→岡沢町下車(学内を徒歩10分)
13:00→13:14 (F階段, 14番, 201系統)  13:05→13:30 (E階段, 11番, 202系統)
13:07→13:26 (D階段, 10番, 浜5) 13:22→13:42 (D階段, 10番, 浜5)

お申込み: 件名を「エリス先生講演会申し込み」とし、 本文中に1)氏名 、2)所属、3)連絡先(E-mailアドレス)をお書き頂き、下記問い合わせ先までメールをお送りください。会場の都合上、人数に制限がございますので、お早めにお申し込みください。

主催:横浜国立大学教育人間科学部

問い合わせ先:佐野富士子(横浜国立大学)fsano(a)ynu.ac.jp (アドレスの(a)を@に変えて送信してください)
参加費:無料


Teaching, defined, involves ‘input’. No matter which approach or method is adopted, learners are exposed to the input provided by the teacher, other students and in the instructional materials.

Input can be oral or written. Oral input is provided in the classroom talk that arises no matter what the teaching approach. Written input is provided in text book practice materials and through reading. In this talk, I will treat input as providing learners with the data that, potentially, they can process for learning. The key question, then, becomes what kinds of input under what conditions are most likely to foster learning?

I will begin by discussing some common pedagogic positions, drawing on how‘input’is handled in popular teaching guides. This will involve an examination of commonly held positions about authentic teaching materials, teacher talk and extensive reading. I will then examine what SLA has to say about the role of input in L2 learning by considering four key hypotheses – the Incidental Learning Hypothesis, the Frequency Hypothesis, the Input Hypothesis and the Noticing Hypothesis. At the end of the talk I will return to pedagogic issues, evaluating them in the light of the SLA findings.