常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

ear canal

耳からとんでもないお友達が出てきたようです。

Leaping Lizards! Live Gecko Found Inside a Man's Ear

Talk about an earache: When a man in China went to the hospital because of severe ear pain, doctors found a live gecko curled up in his ear canal, according to news reports.

The man woke up in the morning complaining of severe pain in his ear, as well as the feeling of something squirming around in there, according to the Deccan Chronicle, a South Indian newspaper. When doctors peered inside, they spotted a live lizard.

https://www.livescience.com/60203-live-gecko-found-in-mans-ear.html

今回はcanalに注目しました。運河などの意味しか知らなかったため、ear canal が何か理解できませんでした。『ジーニアス英和辞典』(第五版,大修館)を引いたところ、「管,導管」、「みぞ」「巻貝の殻口にある細い半官状突起物」などと載っておりました。Oxford Dictionary of English(Second Edition Reserved, Oxford University Press)には、 "a tubular duct in a plant or animal, serving to convey or contain food, liquid or air "という定義がありました。

以上から耳の穴の奥のことを指していると推測しました、

上記英和にear canalで「外耳道」との説明がありました。外耳道は音の共鳴と伝達をする機能を持っているとのことです。(Gomez)