常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

smirk

肥満体形の人たちへの偏見をなくそうという動きがあるようです。

Please stop judging my body. Fat hate hurts

Melissa Taylor, a 34-year-old Toronto resident who describes herself as plus-sized, says she’ll receive about 20 judgments about her body in a week. “Somewhere in between the ‘fat cow’ callouts, glances of pity, looks of disgust — especially if my arms are exposed, like now in the summer — and the smirks I often receive at restaurants and on the TTC if I’m about to sit next to someone.” At a certain point, Taylor says, she loses count and becomes numb to these transgressions. “It’s the only way not to burst into tears or scream in anger,” she says.

Taylor’s account of fat phobia, a societal bias against fatness that studies show has been increasing over time, is not unique. I know these types of experiences firsthand. For example, as a teenager, I was verbally assaulted by a man on public transit who sat next to me with a menacing dog. He took up a lot of space, and his dog stared at me as though I was its favourite food. It made me nervous, and as the man observed me fidgeting in my seat, he looked at me and yelled, “If you weren’t such a f*ing fat, black, b*tch, you wouldn’t be afraid of my dog.”

No one came to my rescue. In fact, other passengers, both adults and youth, either laughed or simply looked away. Years later, I did a TED talk at York University recounting this experience.

(以下省略)

http://tvo.org/article/current-affairs/shared-values/please-stop-judging-my-body-fat-hate-hurts

今回取り上げる単語は、smirkです。全く見当が付かず、何かの食べ物かと勘違いしてしまいました。

Oxford Dictionary of English (Second Edition Reserved, Oxford University Press)によると、動詞で “smile in an irritatingly smug, conceited, or silly way”、名詞で “a smug, conceited, or silly smile”とのことでした。またsmileが元となっている単語とのことでした。ちなみにsmugは “having or showing an excessive pride in oneself or one’s achievement”と定義づけされておりました。

次に『ジーニアス英和大辞典用例プラス対応』(大修館)で調べたところ、動詞で「にやにや[にたにた]笑う」や「にやにや笑いで…を表現する」、名詞で「にやにや笑い,作り笑い」などが載っておりました。

以上からかなり嫌みの強い笑いを表しているものと考えられます。

Googleでsmirkを画像検索したところ、唇の片端を少しあげている顔の画像がたくさんでてきました。(https://www.google.co.jp/search?q=smirk&biw=1708&bih=768&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi05bKBnqzOAhWFG5QKHSSQBUUQ_AUIBigB&dpr=0.8)(Gomez)