常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

morph 復習

ハリー・ポッター』シリーズのスネイプ先生役でおなじみの俳優 アラン・リックマンが癌のため亡くなりました。

In the 1990s, Rickman played roles ranging from the Sheriff of Nottingham in Robin Hood: Prince of Thieves to Rasputin, picking up awards and acclaim along the way. But to younger audiences, he will always be Severus Snape, Harry Potter's teacher at Hogwarts who morphed from villain to hero by the end of the eight-film saga. But not even Rickman was entirely in on the transformation plan. ""She gave me one tiny, little, left of field piece of information that helped me think that he was more complicated and that the story was not going to be as straight down the line as everybody thought," he told the movie site HitFix.com in 2011.

http://www.usatoday.com/story/life/people/2016/01/14/actor-alan-rickman/78781794/

気になった表現は“morph”です。

ジーニアス英和辞典第5版』(大修館書店)によると「変形させる、(気づかれないように劇的に)変化させる[する]」とありました。LDOCEでは“to develop a new appearance or change into something else, or to make something do this”と定義されています。語源をみてみると、「metamorphosis : 著しい変化、大変貌」の動詞形「metamorphose : …に変形[変態、変質、変身]する」が省略された形とありました。

スネイプ先生といえば、アンチヒーローと呼ぶべき存在でした。私は最初、ハリーの邪魔をする悪者とばかり思っていたものです。しかし、作品が進むにつれ、彼の経歴が解き明かされていき、気づけば影の主役ともいえる存在になっていました。(Chris)

http://d.hatena.ne.jp/A30/20130407/1365346481